Ovisshet blir medvetenhet?

De kanske hade mer rätt än jag först trodde. Läkarna alltså. Min sambo hittade igen en artikel om psoriasis artrit som han tyckte jag skulle läsa. Jag läste och googlade vidare. Jag har varit väldigt emot diagnosen psoriasis eftersom jag förknippat det med otäcka röda, flammiga och fula hudutslag. Vid psoriasis artrit behöver man tydligen inte ens ha hudutslag och vissa har väldigt väldigt diskreta hudproblem (i hörselgångar, navel etc). Jag är lite fnasig mellan fingrarna, och kan få akne ibland. Tydligen kan det räcka som hudsymptom. Efter att ha läst den galet långa listan på andra typiska symptom så började jag så sakteliga fundera på om det kanske är så att läkarna är inne på rätt spår ändå.

Det är ju så här att Bechterews sjukdom har vissa symtom som är väldigt pricksäkra på mig. Bechterews handlar dock främst om ryggen (där jag förvisso har störst problem just nu), men jag har många andra knasiga symptom som inte finns med i listan över symptom på Bechterews. Dock finns de med väldigt väl beskrivna i listan över symptom på psoriasis artrit om man väljer att läsa dem också, vilket jag inte gjort förrän nu eftersom psoriasis är en äcklig sjukdom. Inte så kul.

Jag sitter här och svär högt för mig själv när jag läser att markören HLA-B27 finns hos en hög procentandel av personer med psoriasisartrit. Särskilt hos dem med problem i ryggraden. Check. HLA-B27 har påvisats hos mig. Jävla skit. Jag har varit så inne på att detta varit ett tecken på Bechterews sjukdom att jag helt missat att titta på andra diagnoser.

Ett vanligt debutsymtom är entesit (muskelfästesinflammation) i särskilt akillessenans eller plantarfascians fäste. Hehe roligt att de nämner det, jag har nämligen senaste åren haft vansinniga problem med att personer tar i mina fötter (eller jag själv) eftersom jag har haft så galet ont i dem. (Men trott att alla är så öm under tassarna). Nu har läkarna konstaterat att muskelfästena under fötterna är riktigt fucked up och inflammerade till max.

"Omkring 5% debuterar med ryggsmärtor. Smärtan är lokaliserad till sätesregionen och dov, diffus och djup till karaktären. Periodvisa symptom kan sikt medföra inskränkt rörlighet i ryggen. Även halsryggen kan engageras." Check!

Nattlig stelhet och smärta ger upphov till störd nattsömn med påföljande trötthet och koncentrationssvårigheter dagtid. No shit sherlock... Det är i princip omöjligt att sova med smärta. Tack o lov att det finns läkemedel som kan tvinga kroppen till sömn och glömma smärtan för en stund.

Direkt och indirekt smärta över sacroilialeder (det är där jag brukar få kortison injicerat)

Ja, sen ramlar det på, de symtom jag har kan jag hitta igen i listan. Helvetes jävla skit.

Det finns dock ett citat jag gillar: "psoriasis artritpatienter har ofta god nytta av utlandsvård med sol, värme och träning" YES!

Jag är inte oäven för att testa det, skall absolut föreslå det för min läkare redan på måndag!

Jag har nog gett upp lite grann idag. Allt känns faktiskt riktigt jävla skit och jag är riktigt ledsen. Men efter att ha skrivit av sig lite här så känns det bättre. Här om dagen skulle jag upp på Everest. Idag är jag tacksam om jag tar mig upp på Mjälle Kulle. Men idag tänker jag inte ens försöka (inte bara för att klockan strax är 22...)...

Imorgon ska vara en bättre dag igen och på måndag ska jag ringa min läkare och sätta fart på dem så att vi kan reda ut en gång för alla om det är psoriasis artrit jag lider av. Är det så har jag iaf en diagnos och kan sätta full fart mot att bromsa sjukdomen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0