Inredningsfrossa

Jag vet inte exakt när jag blev så fast i 50 och 60-talets design. Det var många år sedan nu. Långt innan det blev en trend. Jag har ofta missat sådana där trender med ganska många år (red.anm; jag har varit helt ute och cyklat enligt andra).

I lägenheten nu finns tapeter från sent 60-tal vilket gör ganska mycket för hela intrycket. Min mormors helt fantastiska 50-talsbokhylla i teak står perfekt tillsammans med en 50-talsfåtölj i grönt tyg som jag avgudar. Till fåtöljen finns en soffa som dock hamnat i tv-rummet numer. Soffan och fåtöljen köptes för 200 spänn i Linköping av ett par som skulle flytta samma dag och behövde bli av med dem  Jag fullkomligt älskar dem (soffan och fåtöljen alltså, inte paret). Tyvärr är soffan väldigt sliten och stygg i tyget numera sen herr Frans härjat och torkat näbben på finsoffan. Det ryktas om att soffan kanske måste ge vika snart för något mer bekvämt. En del av mig kommer att dö den dagen. I lägenheten finns givetvis en del andra mindre möbler också som även dessa hör tidsepoken till. Bland annat en liten byrå och några mindre bord och lite annat krafs. Dessutom finns det ett sminkbord med spegel i teak som någon dag skall finnas i mitt boende också, men i nuläget får det inte plats.


Trist bild, visar inte riktigt på möblernas storhet. Får testa igen sen när mörkret fallit och mysbelysningen intagit sin rätta plats. Notera de gamla bioaffischerna på väggen som kommer ifrån biografer här i stan. Bakom soffan är väggarna vita. Jag noterar nu hur lite jag uppskattar det. Motsatt vägg är illgrön och känns bättre även om inte den väggen heller på något sätt är klockren trots att jag själv valde tapeterna. Det kändes bra då. Det ska tapetseras om där. Enligt mig bör detta ske snarast. Enligt andra är köket mer prioriterat. ;) Jag fungerar så att kommer jag på att jag vill att något ska förändras så skulle det helst ha skett igår. Därför blir inte allt helt genomtänkt alla gånger. ;)


I garderoben och städskåpet som revs i samband med hallrenovering hittades ett gammalt medicinskåp från -57. Detta var jag inte sen med att lacka ett stort rött kors på och snabbt sätta upp igen. Gillar mitt medicinskåp.

Jag älskar att blanda nytt med gammalt för att forma ett hem i en trygg hemtrevlig stil där inte allt är vitt. Ingenting ont om vitt, men jag är så trött på vitt. Jag behöver färg! Jag behöver få ha en personlig stil, vitt och minimalistiskt i all ära, men det är inte jag och tack och lov håller min sambo med mig. Kunde ha blivit knivigt annars.



Såhär blev det i ena hallen, det finns två "hallar" i lägenheten, båda har den här tapeten, fondvägg var liksom inget att fundera över. Nu blev faktiskt möblerna i hallen vita, det var lite otippat, men det föll sig så. Jag gillar hallen. Det enda jag avskyr är att den gröna gummimattan som är nyligen inlagd inte går att städa och knappt ens blir ren om man handskurar. Det hatar jag på riktigt, hur snygg den än är.

I övrigt älskar jag 50-talets husgeråd som ofta var i helt fantastiskt bra kvalitet. Samlar på en del sånt och det börjar bli en del nu... Det senaste är muggarna jag fick av min mor som heter "Asia" och är från Rörstrand. De får mig att gråta av lycka.



I köksskåpet upptas mer och mer plats av husgeråd i den här stilen:

Det är bara en liten detalj kvar... Dels har den som tapetserade om senast valt en check orange färg på väggarna. En sån typisk -90-tals randig tapet, misstänker att färgen kallades Terracotta på sin tid och var något väldigt hippt. Den är inte hipp. Den är bara ful. Sen finns det ju en liten hake med 50-tals kök, de är vansinnigt låga för oss nu. Diskbänken måste höjas och bänkskivor bytas. Det kommer bli en Sigvard Bernadotte "Virrvarr" i antracit på bänken under köksskåpen som får vara kvar.

Tog förövrigt just en paus i bloggandet för att bjuda på ett gäng hyllremsor på tradera. Hyllremsor och hyllpapper är ett måste när man har gedigna 50-tals köksskåp med trähyllor. Just nu finns inget alls på dem som ni ser och det gör ont i mitt hjärta. Men om en timme hoppas jag iaf vara stolt ägare till ett gäng hyllremsor i original från ovan nämd tidsepok.

Avslutningsvis måste jag ju visa var jag bloggar ifrån. Det här är mitt bloggnäste:


Inte heller detta någon bra bild... Nåja...

... och det här är delar av den utsikt jag har från mitt bloggnäste:

Här har vi Lisa Larssons keramikfigurer "Katt" ur "Lilla Zoo" och "Malin". Dessutom ses en Läkerolask från affär i svunna tider. Fantastiskt. Tänk om sakerna kunde tala. Jag älskar saker som har en historia. Bry er inte om boken "Grow your own drugs" Den var en gåva.... hehe. Den är inte så otäck som den låter förövrigt. Men många bra naturliga tips på hur man gör ögoncrémer och liknande.

I framtiden hoppas jag på att det står ett par sånna här i vardagsrummet:


Arne Jacobsen:s Egget.

Dessa är dock lite över budget kan man säga. Men drömma får man. Så länge samlar jag på annat... ;)













Kommentarer
Postat av: Tessan

Jösses det var som att förflytta sig tillbaka till mitt barndomshem med det möblerna! Nja själv är jag dödligt trött på den stilen! Kramis

2011-01-05 @ 12:25:28
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0