Våga vägra!

Idag skulle bli en sån där produktiv dag när jag skulle ta tag i allt och mig själv och försöka att komma tillbaka till verkligheten. Efter att ha vaknat i morse med valp på magen kände jag direkt att det nog skulle bli en mindre produktiv dag. Sååå nere och trött och tung i kroppen som värkte överallt. Inte förrän klockan var halv fem och min sambo kom hem började jag kunna ta tag i saker. Eller ja något innan i och för sig, lyckades bädda rent i sängen och laga mat till sambon innan han kom hem i alla fall. Allt detta på ungefär 10 timmars vaken tid. Jag som är logistiker känner att det inte är optimalt utnyttjande av tiden...

Valp har varit lugn idag, han låg hela natten i sin egen säng till att börja med. Inte förrän klockan var 06.05 ville han komma upp i sängen och jag kände att det var helt okej. Så sov vi tillsammans en stund till. Sen vägrade valp äta, han råkade på något konstigt vis få smaka lite leverpastej igår från mattes macka och sen dess verkar valpens eget torrfoder vara ungefär lika roligt som scharlakansfeber. Inte ens när lite färskfoder blandades ner dög det åt finsmakaren. Synd sa matte och försökte vara kall och hård så att valp skulle förstå att det inte blev nått annat till frukost. Så gick tiden. Vid lunch sneglade Frans på matskålen igen och viftade lite med svansen i ett vagt försök att få matte att smälta och ge honom nått annat att äta. Matte var stenhård. Dög det igår duger det idag.

Valp surade när vi skulle gå ut innan husse kom hem. Det regnade, men valp vägrade röra sig. Matte stod i porten under tak och ringde husse och frågade när han skulle komma hem... Det är synd att kameran inte visar hur lång tid han faktiskt satt där... *suckar* Nåja, ganska precis så här såg det ut i alldeles för många minuter. Inget lockande, tricksande, visslande eller bedjande hjälpte...




Tills husse äntligen kom och räddade honom... då minsann!





Då var matte ingenting värd... Kunde han prata skulle han lätt berättat att matte bjöd på äcklig mat och hade svält honom hela dagen... *suck*

Sen var det full rulle på vovve och sysslor hemma, jag har börjat att sticka. Japp... om allt går enligt plan ska det bli en grön halsduk i två nyanser. Går det som sist när jag började virka igen så blir det en lång tråd med små flaggor på... (Läs; matte lyckades aldrig riktigt med väskan som det skulle bli. Då skulle det bli en duk, sen skulle det bli ett hårband. Det slutade som sagt med ett snöre med små flaggor på eftersom matte hela tiden blev tvungen att börja om och till slut inte orkade repa upp varje gång... )

Valp gillade det nya projektet. Garn är tydligen det optimala att leka med och stickorna var otroligt bra att bita i. Hann sticka några varv innan han vaknade och insåg vad han höll på att missa. Sen blev det inget mer stickat... Imorgon får det bli ett nytt försök...



Jag trodde jag fått mig en hund, men jag börjar undra om det inte är lite katt och häst i honom också. Han beter sig som en katt, men galopperar, stegrar och bockar som en unghäst... Söt är han iaf mattes lille monster. =)

Jooo nu kan vi både "sitt" och "ligg"! Whoooho matte är sååå stolt! Han vet vad han heter och han har oftast ganska bra kontakt med matte när vi är ute och busar eller går en sväng. Om det inte händer nått oväntat förstås... som typ en helt vanlig bil, cykel eller människa... hehe

Ibland är jag dock så otroligt orolig för att jag är en dålig matte... Tänk om jag gör allt fel med honom? Det ska bli skönt med valpkurs... Tänk om valp hatar mig egentligen?

Sov gott!





Kommentarer
Postat av: Andreas Qvist

En liten hälsning från utställningsansvarig på Fritt följ och från hela riesengänget, ja lagotton hälsar oxå!!!

//Andreas

2008-08-19 @ 22:31:23
URL: http://andreasqvist.webb.se
Postat av: kicki

valp hatar dig inte! Ni verkar ta hand om honom väldigt bra, ser fram emot en liten valp frans på kurs.

Vi ses /Kicki

2008-08-19 @ 22:44:17
URL: http://kickifohlin.blogg.se/
Postat av: Anna med Tim

När jag såg dig och Frans på samträningen så såg jag en valp som verkade väldigt nöjd, trygg och harmonisk ihop med sin matte...jag vet hur lätt det är att vara rädd för att göra fel, det är jag än i dag med Tim men det är ok, man får göra fel (har jag gjort massor) och det är inte hela världen...det mesta går att ordna och hundar är otroligt förlåtande mot oss människor, tänk samtidigt vad mycket man lär sig under resans gång.

2008-08-19 @ 23:12:42
URL: http://timsevimse.blogg.se/
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ja efter Annas kloka ord, så kan jag bara nicka och instämma!! Lite gladare blev jag allt efter att ha läst om era bravader idag...du verkar vara en helt underbar matte, tro inget annat!

Kramar från oss!

2008-08-19 @ 23:14:41
URL: http://www.ackebus.bloggagratis.se
Postat av: Verånken

Älskade DU!

Du är ju en underbar VÄN, hur skulle du kunna vara nåt annat än en underbar Matte??



Som en klok sa till mig en gång för nu länge sen:

"När ett barn tjurar och man börjar tappa hoppet är det bara för att hon vet att du inte försvinner någonstans, för att hon känner sig trygg med dig och kan vara sig själv med dig"

Lär nog säkert stämma in lite här å tror jag...



Dans:

GIVET att du får bli med!

Jag ska även börja dansa Salsa/Rumba nästa vecka.

Hahahahaha! Har du någonsin sett en flodko dansa Rumba?

Inte?! Då lär du bli varse när du kommer hem igen :D



Pöss



2008-08-20 @ 12:12:21
URL: http://badskans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0